O ZBYTEČNÝCH LIDECH

07.07.2022 21:25

Když jsem krátce po maturitě jezdil dva roky do vysočanské Pragovky, objevil jsem kousek od nádraží, v Dlážděné ulici, antikvariát. Raději jsem si nechával ujet vlak domů, ale několik místností, plných knih, které jsem si mohl prohlížet a zase je vracet zpět a přitom nasávat tu zvláštní vůni, která prostupovala celým obchodem, to bylo pro mne příliš lákavé. A pokaždé jsem si nějakou knihu koupil. Především verneovky a cestopisy.

Velice brzy jsem tam ale objevil, formátem sice malé, ale krásnou, raženou celoplátěnou vazbou opatřené knihy. Jedna kniha za pět korun. Začetl jsem se tam do Čechovových povídek a byl jsem ztracen. Zpočátku jsem si vybíral Puškina, Čechova, Turgeněva, Gončarova, ale jak jsem postupně ruské autory poznával, během několika měsíců jsem jim Ruskou knihovnu vybral celou. Procházel jsem i druhý velký pražský antikvariát v ulici 28. října.
A ruské klasické literatuře jsem zcela propadl.

Skoro celé 19. století je dnes považováno za zlatý věk ruské literatury. Po skvělé době ruského romantického básnictví, ve třicátých a čtyřicátých letech, reprezentované především Alexandrem Sergejevičem Puškinem, Michailem Jurjevičem Lermontovem, později Nikolajem Alexejevičem Někrasovem a dalšími, přichází doba až drsně realistické „ruské klasiky“, která obohatila nejen ruskou, ale i světovou literaturu o celou řadu vynikajících spisovatelů.

V odborné literatuře konce 19. století se objevuje pojem „sedmihvězdí ruských spisovatelů druhé poloviny 19. století“. Uvádějí se tam tato jména:

Ivan Alexandrovič Gončarov, Ivan Sergejevič Turgeněv, Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Nikolaj Alexejevič Někrasov, Michail Jefgrafovič Saltykov-Ščedrin, Alexandr Nikolajevič Ostrovskij a Lev Nikolajevič Tolstoj. Ruská literatura 19. století však nebyla omezena pouze na toto uvedené sedmihvězdí. K  těmto sedmi jménům je třeba přidat hvězd daleko víc:

Anton Pavlovič Čechov, Vasil Ivanovič Němirovič-Dančenko, Alexandr Ivanovič Gercen, Alexandr Sergejevič Gribojedov, Vladimír Galaktionovič Korolenko, Nikolaj Vasiljevič Gogol a celá řada dalších, méně známých spisovatelů a dramatiků. Ivan Alexandrovič Gončarov  a Lev Nikolajevič Tolstoj  dokonce dosáhli mezinárodního uznání a jejich novely byly prohlášeny za jedny z nejlepších, co byly do té doby napsané. Ruská literatura zažívá v  té době značný rozmach, přestože je carským dvorem neustále omezována svoboda tisku a posilována cenzura.

Do literatury té doby vstupuje, kromě šlechticů, intelektuálů a nejrůznějších činovníků, s velkou silou a šíří i obyčejný ruský člověk. Mužik – nevolník či drobný obchodník a s nimi i život prostého lidu v tehdejší ruské společnosti. Literatura dostává sociální rozměr a objevuje se v ní láska k národu i víra v jeho skryté síly. Ale také lítost nad ponížením národa. Ruská literatura získává v té době definitivně přívlastek světová.

Jejím velmi rozšířeným fenoménem se stává nihilismus. Je tématem, které je v  tehdejší ruské literatuře velmi rozšířené. Odráží až depresivní situaci carského Ruska, ubíjející bezvýchodnost provinčního života, vědomí existenční nejistoty a pocity smutku a marnosti z životních automatismů. Nihilismus odmítá zaběhlé životní hodnoty a jeho hlavním výrazem je skepse, prázdnota myšlení, vyhoření. V ruské klasické literatuře je to velmi palčivé téma. Objevuje se, více, či méně, u všech již výše zmíněných autorů. V jejich dílech se zobrazuje společnost, rozežíraná násilím, amorální nevolnickou kulturou, korupcí, společnost s  negativním postojem k  všeobecně přijímaným mravním a společenským hodnotám.

Vědomí nejistoty, neuchopitelnosti smyslu života, vede k  pocitu smutku a  pomíjivé marnosti, a konečně až k depresi z  „mrtvého“ života. V ruské literatuře padesátých až sedmdesátých let tak můžeme pozorovat i určitý přesah ze starší  literatury romantické. Dá se to zhruba vyjádřit jako bolest z  poznání. Poznání toho, že se ztrátou víry v budoucnost ztrácí život svůj smysl a cíl. Velkolepá ruská klasická literatura se zrodila právě z těchto neutěšených poměrů carského režimu, který svou neomezenou mocí negoval jakýkoli progresivní vývoj.

Pokud bychom tyto skutečnosti zobecnili, můžeme říci, že existenčně těžká a depresivní doba s  těžko odhadnutelným vývojem byla většinou živnou půdou pro zrod velkých osobností a velkých myšlenek, přesahujících rámec své doby. Hlubší pohled do historie tento fakt potvrzuje. A naopak, poklidná doba, probíhající bez velkých politických a ekonomických zvratů, jen těžko může velké myšlenky zrodit. Nabízí se tu právě paralela se vznikem
a vývojem německé klasické filozofie v druhé polovině 19. století, která se zrodila také v neutěšených poměrech tehdy roztříštěného Německa.

Nedílnou součástí ruské klasiky té doby a jakýmsi jejím spojovacím článkem se stává charakteristická postava „zbytečného člověka“. Tento pojem vnáší do ruské literatury poprvé Ivan Sergejevič Turgeněv svou novelou Deník zbytečného člověka.

 „Lišnij čelověk – zbytečný člověk“ se v určitých rysech objevuje však již u ruských romantiků. Puškinův Evžen Oněgin je znechucený životem, ale touží po velké lásce. Prohrává  ji však kvůli své povrchnosti, a tím ztrácí
i smysl života.

Lermontův Hrdina naší doby Pečorin prožívá mnoho romantických dobrodružství díky svým touhám, přesto mu život připadá nudný, kvůli jeho sobeckosti a sebeobdivu.

Naplno se tento charakterový typ člověka rozvíjí zejména v  dílech Ivana Turgeněva a Ivana Gončarova.  Turgeněvův Deník zbytečného člověka a román Rudin zobrazují charakteristické rysy šlechtické inteligence. Ušlechtilý původ, poskytující sociální privilegia, materiální bezpečnost, intelektuální rozvoj i určitý pocit nadřazenosti nad ostatními. Na druhé straně této povahy je ale cynismus, životní skepse a znudění bezcílným životem, povrchnost a vypočítavost. Takový člověk se sice snaží o naplnění smyslu svého života, prožívá četná dobrodružství i milostné příběhy, ale nemůže se zbavit pocitu zmaru kvůli svému povrchnímu přístupu k lidským hodnotám. Tato díla jsou výrazným obrazem ruské inteligence, která se těžko uplatňuje v  nepříznivých společenských podmínkách ruského carismu.

Gončarovův statkář Oblomov je klasickou ukázkou mimořádně pasivního „zbytečného člověka“, který není schopen realizovat žádný ze svých životních plánů a cílů. Pojem „oblomovština“ se dostal až do obecného povědomí jako váhavost a trpné poddávání se nepřízni života.

Jako protiváha k  tomuto typu bezcílného a egoistického ruského intelektuála se často vyskytuje v tehdejší literatuře typická ruská dívka, plná energie a životní síly. Tento krásný ženský typ můžeme pozorovat již u Puškinovy Taťány či Gončarovovy Olgy z Oblomova. Objevuje se i v Turgeněvových novelách.

Ruská klasická literatura nám dává monumentální obraz ruské společnosti 19. století. Mne zaujala již jako mladíka záhy po maturitě. A ten zájem o ni u mne přetrval až do dnešních dnů. Je to něco, co svým obsahem, zvláštní poetikou a výstižnou charakteristikou své doby nemá ve světové literatuře obdobu.

 

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/Nihilismus

https://cs.wikipedia.org/wiki/Zbytečný člověk

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ruská_literatura/Zlatý věk ruské literatury (1830–1900)

Hrubý J.: Ivan Alexandrovič Gončarov, J. Otto, 1900

Hrubý J.: Alexandr Sergejevič Puškin, J. Otto, 1900